Google Play to internetowy sklep Google z grami, aplikacjami, muzyką, filmami. W Sklepie Google znajduje się około 3 mln aplikacji.
W październiku Google usunęło ze Sklepu Play kolejne trzy popularne aplikacje. Tym razem dla dzieci. Chodzi o Number Coloring, Princess Salon i Cats & Cosplay.
International Digital Accountability Council (IDAC) – niezależna organizacja z siedzibą w Bostonie przeprowadziła dochodzenie w tej sprawie i sporządziła odpowiedni raport. Po zapoznaniu się z wynikami dochodzenia IDAC Google podjęło decyzję o usunięciu aplikacji.
„Możemy potwierdzić, że aplikacje wymienione w raporcie zostały usunięte” – powiedział rzecznik Google.
Okazało się, że wyżej wymienione aplikacje zbierały dane w sposób naruszający warunki usług Google i prywatność użytkowników. Mowa o danych Android ID i danych identyfikujących do reklam spersonalizowanych (AAID). Wyciek danych może być powiązany z tworzonymi aplikacjami przy użyciu pakietów SDK firm Unity, Umeng i Appodeal.
„Gdy informacje o Android ID i AAID są przetwarzane jednocześnie, można ominąć mechanizmy bezpieczeństwa Google” – powiedział Quentin Palfrey, szef International Digital Accountability Council (IDAC).
Przepisy, które powinny przestrzegać twórcy aplikacji dla dzieci
W przypadku aplikacji dla dzieci Google Play wysuwa bardzo rygorystyczne wymagania wobec projektantów takich produktów.
Wymagania Sklepu Play:
- dostarczane treści powinny być odpowiednie dla dzieci
- twórcy zobowiązani są do korzystania z certyfikowanych zestawów SDK Google Play do wyświetlania reklam
- projektanci aplikacji dla dzieci są zobowiązani do ujawniania wszelkich danych osobowych, które mają być zbierane, w tym za pomocą interfejsów API i zestawów SDK.
Jakie to są informacje? Informacje uwierzytelniające, identyfikator reklamowy, dane urządzenia (mikrofon).
Google współpracuje z różnymi niezależnymi organizacjami, które zajmują się ochroną prywatności. Chce w taki sposób zabezpieczyć się przed łamaniem zasad przez projektantów aplikacji.